BE/B96-körkort

Med endast B-behörighet får summan av totalvikterna (bilen+släpet) ej överstiga 3 500 kg. Om vikten överskrids krävs antigen BE körkort eller utökad behörighet B96. För BE behöver man skaffa ett nytt körkortstillstånd. Däremot behövs inget nytt tillstånd för B96. För mer information om detta besök körkortsportalen.se

BE utbildning omfattar kunskapsprov, säkerhetskontroll, funktionsbeskrivning och körning i trafik med backningsmoment.

B96 provet ska innehålla säkerhetskontroll, körning i trafik och någon form av backning. Om du redan har ett B-körkort, kommer du alltså bara behöva komplettera med ett körprov med ett släp som i kombination med bilen har en totalvikt mellan 3500 kg och 4250 kg, inget kunskapsprov krävs. För den som saknar B-körkort kan man göra provet i samband med körprovet för B-behörighet, speciell bokning krävs dock. För mer information om de nya bestämmelserna (utökad behörighet B96 och BE) besök transportstyrelsen.se.

Vi har ett perfekt och lättkört ekipage som fungerar både för BE och B96. (OBS! Ekipaget kan bara bokas om du genomför körlektion och bokar prov via trafikskolan). Ring till trafikskolan, 023-250 70 eller skicka ett e-post för bokning och mer information.

OBS! Kom ihåg att fotografera dig i god tid inför kunskapsprovet! Detta gäller BE behörighet. Vid B96 prov så fotograferar du dig i god tid inför körprovet. Fotoautomat finns hos Trafikverkets förarprovskontor. Kom även ihåg att ta med giltig legitimation vid provtillfället och fotograferingen.