B-körkort

Körkortsutbildning

Vi erbjuder körlektioner i både automatväxlade och manuellt växlade bilar. Som elev är det du som väljer. Första stegen till en körkortsutbildning är att söka körkortstillstånd, utföra syntest och skriva in sig som elev hos trafikskolan.

• Körkortstillståndet söker man hos Transportstyrelsen via deras hemsida www.transportstyrelsen.se.
  • Syntest för körkort utförs hos en optiker.
  • OBS! När det gäller inskrivning av ny elev så behöver du boka tid för det. Det gör du på plats på trafikskolan eller via telefon/mail.
  • Bokning av körlektioner sker på plats eller via telefon/mail. Inskrivna elever kan även boka körlektioner digitalt via elevcentralen.
  • OBS! Avbokning av en körlektion måste ske senast 24 timmar innan bokad körlektion annars debiteras hela summan.

Introduktionskurser

Om man vill övningsköra privat så behöver både elev och handledare gå en introduktionskurs på en trafikskola. Elsborgs trafikskola tillhandahåller även introduktionskurser. Ring eller maila för bokning. OBS! Obligatorisk leg. kontroll vid kurstillfället.

Riskettan

Vi har även den obligatoriska kursen Riskettan om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i trafiken. Risk 1 utbildningen utförs hos oss på Elsborgs trafikskola.

• Ring för bokning.
  • OBS! Medtag ALLTID giltig legitimation vid riskutbildningar, syntest och provtillfällen!

Risktvåan

När det är dags för Risktvåan eller ”Halkbanan” som den också kallas så ligger övningsplatsen endast fem minuter från skolan.

• Vi samlas alltid senast kl. 08.15, den aktuella dagen, på Elsborgs trafikskola för gemensam färd upp till Säker Trafik Dalarna på Ingarvet där halkbanan ligger.
  • Risktvåan bokas i samråd med din lärare.
  • För intensivelever sker Risktvåan i slutet av utbildningen.

Teoriundervisning

Varje vecka har vi teoriundervisning, alla som vill är varmt välkomna att delta, föranmälan krävs. Prata med din lärare eller titta i elevcentralen för tidpunkt till teorilektionerna. Vi kommer bland annat ta upp följande:

• Lektion 1 (Trafikregler m.m.)
  • Lektion 2 (Parkeringsregler m.m.)
  • Lektion 3 (Stoppsträckor, Däck m.m.)
  • Lektion 4 (Last, Vikt m.m.)
  • Lektion 5 (Miljö, Mörker m.m.)
  • Lektion 6 (Blandat, Elevens önskemål)

Vi ska göra allt vi kan för att du ska få en så trevlig och effektiv utbildning som möjligt. För mer information ring, skicka e-post eller kom gärna förbi på skolan så berättar vi mer om vår utbildning.

OBS! Kom ihåg att fotografera dig i god tid inför ditt kunskapsprov på Trafikverket! Fotoautomat finns hos Trafikverkets förarprovskontor. Kom även ihåg att ta med giltig legitimation vid dina provtillfällen och fotograferingen.

Varmt välkommen!