AM-körkort

Välkommen till vår AM utbildning!

För att kunna få köra Moped klass I, krävs ett körkort, traktorkort (utfärdat före den 1 oktober 2009), eller förarbevis för moped klass I (körkort behörighet AM från den 1 oktober 2009).

Här följer en kort sammanfattning av AM utbildningen på vår trafikskola.

Viktigt att tänka på! Kom ihåg att skaffa körkortstillstånd hos Transportstyrelsen för AM-behörighet. Om du inte har detta kan du inte genomföra kursen! Man kan gå teorikursen men körkortstillståndet behövs för att kunna köra och skriva kunskapsprovet. Körningen sker på trafikskolan och du måste vara minst 14 år och 9 månader innan du kan genomföra den. Privat övningskörning är ej tillåten. Besök korkortsportalen.se

Hur går en lektion till?
För dig som ska ta ett AM-körkort för moped klass I så har vi teorilektioner på sammanlagt åtta timmar och minst fyra timmar körning fördelat på minst fyra körlektioner. Det är viktigt att du redan från början förstår att teori och körning hör ihop – teorin ska du lära dig för körningens skull.

På teorilektionerna får du inte bara lyssna till föreläsningar utan du kommer också att få delta i diskussioner, värderingsövningar och grupparbeten. För att göra teorin så intressant och rolig som möjligt, så använder vi oss inte bara av traditionella läromedel och demonstrationsmaterial utan även av filmer och digitala bildspel. Allt detta syftar till att göra din utbildning så smidig och värdefull som möjligt, men i förlängningen handlar det om att du ska stå väl rustad den dagen du har körkortet i din hand och själv ska ge dig ut på vägen.

Du kommer också få genomföra körlektioner vid minst fyra tillfällen. Första gången är vi på en körgård och tränar manövrering av mopeden. De andra lektionerna tränar vi körning i trafik, både centralt och på landsväg.

Kunskapsprov
När du har genomgått utbildningens alla delar är det dags för prov. Det genomförs hos Trafikverket Förarprov och tid bokas via trafikskolan.
Provet består av 70 kryssfrågor där ett svarsalternativ är rätt och för att bli godkänd måste du ha minst 52 frågor rätt besvarade. Har du hängt med bra på lektionerna, gjort datatester och läst i din lärobok kommer du troligen att klara provet utan problem. Kom dock ihåg att det är oerhört viktigt att läsa in kunskapen noggrant så att du är väl förberedd både inför provet och för den trafikmiljö du ska vistas i när du har ditt körkort. Efter genomförd utbildning och godkänt prov utfärdas körkortet.

OBS! Kom ihåg att fotografera dig i god tid inför ditt kunskapsprov! Fotoautomat finns hos Trafikverkets förarprovskontor. Kom även ihåg att ta med giltig legitimation vid provtillfället och fotograferingen.

Lycka till!